Kirjoitan "joulu" ensimmäisen kerran blogiini. Kuuntelen ensimmäistä kertaa tänä vuonna joululauluja. Juuri nyt soi "Helga natt" (Jussi Björlingin laulamana - ehdottomasti!) joka on kappale jota en ole kai koskaan kuunnellut ilman tippaa silmässä. Se on niin KOMEA. Oma äitini aina sanoo ettei hänelle tule joulu ennen kuin tuo laulu on kuultu.

Mulle toinen tärkeä laulu on "Tuikkikaa oi joulun tähtöset". Se on parhaimmillaan mielestäni Sulo Saaritsin esittämänä. Toimii kyynelvirtojen aukaisijana mulla ihan takuuvarmasti.

Kolmas hieno on "Sydämeeni joulun teen" jonka taas pitää olla Vesa-Matti Loirin laulama. Komea ääni. Saman miehen laulamana toimii "Tonttu" (joka tosin on hiukan eri "osastoa" eli ei aiheuta mulle palaa kurkkuun eikä tippaa silmään).

"Sylvian joululaulu" on myös suosikkini.

Löysin myös uuden suosikin mistä itsekin olen yllättynyt. Se on Tapani Kansan laulamana "Kun joulu on". (Vai onko se sen nimi?? KUitenkin se joka alkaa "kun maas on hanki jne.") Se on erikoinen sovitus, kuin valssin tahtiin. Tapsalla on hieno ääni, sitä en voi kieltää vaikken oikein tyypistä tykkääkään.

Olen miettinyt miksi kaikki suosikkijoululauluni ovat noita kurkkua puristavia ja ah niin paatoksellisia ja komeita. En voi sietää niitä pimpelipom-biisejä missä mennään hupsis ja tupsis ja mitä niitä onkaan. Minusta on kuitenkin alkanut tuntua siltä että niitäkin on otettava joulun "musiikkiohjelmistoon" mukaan. Jos ne kuitenkin hiukan keventäisivät tunnelmaa, vaikken niistä pidäkään....?

Haluaisin jouluna olla kaikkien minulle tärkeiden ihmisten ympäröimänä. Se ei tänä jouluna ainakaan onnistu. Onneksi saan silti olla edes mieheni ja poikieni kanssa. Se on jo PALJON.