Viime yönä tuli taas yksi kestoriivaajaunistani. Näen sellaisen tietyin väliajoin, enkä tiedä mitä se haluaa sanoa tai mitä siitä pitäisi ajatella - ja pitäisikö katsella vaan.

On sota, ja minä olen vangittuna. Tiedän joutuvani teloituksi ihan pian. Itken ja raivoan, yritän paeta. Viime yön unessa joku vastapuolen sotilas lupasi järjestää minut pakoon jos maksan hänelle niin ja niin paljon. Joskus uni menee niin että olen vankilassa. Tekoani ei sen enempää "kerrota" mutta tiedän (kuten unissa aina niin loogisesti...) sen olevan jotakin aivan hirviömäistä. Taas on vain ajan kysymys milloin minut ammutaan.

Valtavaa ahdistusta noissa unissa kun odotan sitä minkä tiedän pian tapahtuvan. Koskaan uni ei kuitenkaan mene siihen asti, että kaatuisin kuolleena maahan. Kerran minua ammuttiin suoraan vatsaan, mutta siihen tuli vain ammottava aukko, jonka läpi ihmiset katsoivat. Ihmettelin ääneen että eikö se tuon enempää sattunut...

Unissani on hyvin usein myön mukana vesi, vedessä oleminen (viime yönä keltaisten ulpukoiden keskellä) ja/tai laivat, jotka ovat uppoamaisillaan. Ne vuotavat, vajoavat, heiluvat ja hajoavat alta.

Sitten on paljon unia joissa olen osallisena johonkin rikokseen. Yleensä niin, että olen tappanut jonkun (itse tekoa ei koskaan näe) ja sitten se kamala syyllisyys ja asioiden salaaminen ja pelko siitä, että totuus tulee julki. Yhdessä unessa kanniskelin jonkun toisen kanssa mustaa jätesäkkiä ympäriinsä. Siellä oli joku jo maatumistilassa oleva ruumis, ja se haisikin ihan valtavasti. Luulimme ettei kukaan tajua mitä säkissä on. Etsimme vain sopivaa piilotuspaikkaa, mutta tosiasiassa tilanne oli kaikille aivan selvä.

Onneksi näen suurimmaksi osaksi hyviä ja valoisia ja voimiakin antavia unia. Ehkä näillä toisenlaisillakin unilla on joku tarkoitus. Olen yrittänyt seurata millaisissa elämäntilanteissa ne tulevat, mutten ole vielä nähnyt mitään yhteyttä. Joka tapauksessa noilla painajaisilla on pitkät juuret. Olen katsellut niitä eri versioissaan jo parikymmentä vuotta. Olisikohan toivoa päästä niistä eroon?????