Pengoin tänään kaappeja ja löysin korut joista tuli mieleen vanha juttu. Kas näin:

Olin noin 5-vuotias kun olin usein äidin isän ja tämän uuden vaimon luona hoidossa. Siellä oli yleensä kamalan tylsää. Vaari vetäytyi usein omaan huoneeseensa maalaamaan tai lukemaan. Mummu (tai "tekomummu"kuten myös sanoin sillä hän ei ollut oikea mummuni)  poltteli tupakkaa, luki Suomen kuvalehtiä tai puuhasi jotakin. Siellä ei todellakaan leikitetty lasta;-)

Oli siis tylsää ja mulla oli yksinäinen olo. Kerran kun mummu oli jossakin käymässä ja vaari nukkui päiväunia (tai toisinpäin)  menin penkomaan mummun korulaatikkoja. Löysin yhden punakivisen setin (kaulakoru, rannekoru, sormus ja kahdet korvakorut)  johon ihastuin aivan valtavasti. Varastin sen muitta mutkitta itselleni.

Pidin noita aarteitani pienessä kangaspussissa päiväkausia ja otin ne esiin vain hiplatakseni ja tutkiakseni niitä silloin tällöin. Vanhemmille en tietysti voinut näyttää...KErran sitten mentiin johonkin kyläpaikkaan ja otin pussin mukaan. Jätin sen (tyhmä minä!) äidille kun menin leikkimään yläkertaan lasten kanssa. Kohta äíti tuli ylös ja oli kovin vihaisen näköinen. Olin jäänyt kiinni.

Äiti soitti mummulle ja kertoi mitä oli tapahtunut. Mummu otti sen kai kuten asiaan kuului, eli tajusi että pieni harakka oli iskenyt kiiltävän esineen perään...Mummu ja vaari kutsuttiin kylään samalla viikolla, ja muistan miten pelkäsin ja itkin sitä tapaamista ennen. Olin siis rangaistukseni kyllä saanut!

Kun he tulivat, vaari huomasi että olen aivan paniikissa tuosta jutusta. Hän halusi tehdä "kaupat" kanssani. Tarjoutui ostamaan korut kympillä. 10 markkaa oli tuolloin aivan -70 -luvun alussa tosi paljon. Suostuin kauppaan ja myin siis varastamani korut takaisin...

Mummu kuoli joskus n. 15 vuotta sitten. Silloin sain ne korut itselleni. Joku muisti tuon koruvarkauden ja siitä tuli vähän kuin vitsi. Tottahan ne on annettava harakalle!

Eli ne ovat minulla nyt siitä alkaen. Olen joskus pitänyt ranneketjua ja joskus riipustakin. Joka kerta ajattelen kuitenkin että ne ovat varastettuja koruja. Muistan aivan kirkkaasti miten kauhealta tuntui kun paljastuin.